Tuesday, August 4, 2015

Latar Belakang Pendidikan Cina di Malaysia I

                   Sebelum abad ke-20, cuma wujud pendidikan Cina tradisional di Malaya (Semenanjung Malaysia sekarang). Pada tahun 1904, Zhang Bi Shi, seorang pengawai akademik kerajaan China telah menubuhkan  sekolah Cina pertama di Pulau Pinang, Malaya. Selepas itu, pendidikan Cina pula diperkembangkan oleh masyarakat Cina yang berada di Malaya.
 Revolusi yang berlaku di China pada 1911 telah menukarkan sistem pemerintahan di-Raja kpada pemerintahan republik. Melalui revolusi ini, pendidikan Cina telah mengalami perubahan dan berkembang pesat atas dorongan golongan intelektual dari China.



Revolusi China 10 Oct 1911
        


 


Serba-sedikit tentang REVOLUSI CHINA 1911

- dimulai dengan Pemberontak Wuchang pada 10 October 1911 dan berakhir ketika Kaisar-Puyi turun takhta pada Februari 1912
-kelompok utama yang berseteru adalah pasukan Kerajaan dari Dinasti Qing dengan pasukan revolusi "Revolutionary Alliance (Tongmenghui)
-dinamakan begitu kerana 1911 merupakan tahun dalam putaransexagenary di Kalendar Cina






menunjukkan Jalan Nanjing setelah pemberontakan Shanghai, yang kemudian bangunan-bangunan dipasang bendera Lima Ras Dibawah Satu Kesatuan yang digunakan para revolusioner

No comments:

Post a Comment