Friday, August 14, 2015

Latar Belakang Pendidkan Cina di Malaysia IV

          Pada 1949, Persatuan Guru- guru Sekolah Cina di Kuala Lumpur telah menggesa Wakil Persatuan Guru- guru Sekolah Cina di negeri- negeri lain di Malaya untuk mengemukakan "Memorandum Pendidikan Cina Persekutuan Malaya" untuk menentang Laporan Barnes. Pada masa yang sama, Gabungan Persatuan Guru- guru sekolah Cina Malaya iaitu Jiao Zong turut ditubuhkan untuk menyatupadukan usaha golongan pengajar Cina. Gabungan Persatuan Guru- guru Sekolah CIna telah berjaya ditubuhkan dan mereka telah mencadangkan agar bahasa Cina, bahasa Melayu bahasa Tamil dan bahasa Inggeris yang merupakan bahasa ibunda berbilang kaum diberi layanan yang sama dan disenaraikan sebagai bahasa rasmi pada 25 Disember 1951. Di samping itu, gabungan ini juga menyarankan  pendidikan Cina diterima sebagai salah satu aliran pendidikan di negara kita.

         
Logo Gabungan Persatuan Guru- guru Sekolah Cina


           Bagi menenangkan emosi rakyat Cina, kerajaan British  telah mengarahkan satu jawatan kecil untuk mengarahkan satu laporan, Laporan Fenn-Wu yang khusus meneliti tentang soal pendidikan Cina di Malaysia. Laporan ini telah menyeru penjajah kita, kerajaan British dan kaum Melayu agar mengamalkan sikap terbuka dalam soal pendidikan iaitu menerima sekolah Cina. Dalam Laporan Fenn-Wu telah mementingkan kebaikan pendidikan Cina supaya kerajaan British menerima pendidikan Cina dan memajukan. Walaubagaimanapun, Akta Pendidikan 1952 telah menggunakan cadangan Laporan Barnes iaitu mengganti bahasa penghantar sekolah Cina dan sekolah Tamil dengan bahasa Inggeris dan bahasa Melayu.

** Gabungan Persatuan Guru-guru Sekolah Cina**

- bertanggungjawab menjalankan tugas hal ehwal Jabatan Sekolah Rendah sejak 1994

-Ahli utama: pemipin-pemimpin dan guru- guru sekolah menengah persendirian Cina


Soalan

Pada pendapat anda, adakah pertubuhan Gabungan Persatuan Guru-guru Sekolah Cina penting? 


No comments:

Post a Comment