Friday, August 7, 2015

Latar Belakang Pendidikan Cina Di Malaysia III

            Setelah Jepun kalah dan mengundurkan diri daripada Malaya pada 1945, orang Cina bergiat mengusahakan lagi untuk mengusahakan sekolah Cina di Malaya. Walau bagaimanapun, usaha memperkembangkan semula pendidikan Cina selanjutnya didapati tetap kurang lancar.

             Apabila British balik ke Malaya (selepas Perang Dunia II), keadaan politik Malaya lagi mengalami perubahan baru kerana orang Melayu telah sedar tentang kepentingan politik terhadap mereka. Pihak British telah menetapkan dasar pendidikan yang baharu berdasarkan Perlembagaan Persekutuan Malaya yang telah diumumkan. Jawatankuasa Penasihat  Pendidikan Pusat yang ditubuhkan pada 1949 telah menunjukkan laporan tentang cadangan bahawa sistem pemerintahan kerajaan mestilah disampaikan melalui jenis sekolah rendah Inggeris dan bahasa Melayu dibenarkan sebagai bahasa pengantar di sekolah rendah pada Mei 1949. Bahasa Inggeris pula akan menjadi bahasa pengantar pengajaran kepada setiap sekolah menengah. Walaubagaimanapun, cadangan ini telah dipantau oleh pemimpin tempatan dengan hebat.

            Dua laporan pendidikan iaitu "Laporan Barnes" (1950) tentang pendidikan Melayu dan "Laporan Fenn-Wu" (1951) tentang pendidikan Cina telah dikemukakan setelah laporan yang disebutkan di atas ditolak.

Laporan Barnes
  • penting dalam menentukan sistem pendidikan di Malaysia selepas kemerdekaan 1957
  • diketuai oleh L.J Barnes
  • menyiasat dan memperbaiki pendidikan orang Melayu
==Cadangan Laporan Barnes==


  • Dua jenis sistem sekolah hendaklah ditubuhkan.
  • Satu jenis sekolah menggunakan bahasa Melavu sebagai bahasa pengantar.
  • Pelajaran bahasa Cina dan bahasa Tamil akan disediakan jika terdapat 15 orang murid atau lebih yang ingin mempelajari bahasa ibunda mereka.
  • Bahasa Melayu wajib diajar di Sekolah Inggeris dan bahasa Inggeris wajib diajar di Sekolah Melayu
  • Sekolah dwibahasa diadakan dan bahasa pengantar yang digunakan ialah bahasa Melayu dan bahasa Inggeris
  • Sekolah-sekolah vernakular dalam bahasa Melayu, bahasa CIna dan bahasa Tamil ditukarkan kepada Sekolah Kebangsaan. Sekolah-sekolah ini akan menggunakan bahasa kebangsaan, iaitu bahasa Melayu.


Laporan Fenn-Wu



-diadakan sebagai reaksi tidak puas hati masyarakat Cina terhadap Laporan Barnes
-diketuai oleh Dr. Fenn (Setiausaha Kerja Bersekutu - Negara China) dan Profesor Dr. Wu Teh Yao yang bekerja dengan (Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu).
-mengkaji dan menilai semula semula kewajaran Laporan Barnes
-Masyarakat Cina bandar ketika itu menganggap laporan tersebut bertujuan menghapuskan bahasa Cina dan Kebudayaan Cina.


==Cadangan Laporan Fenn-Wu==
  • Sekolah Vernakular iaitu sekolah Cina, Sekolah Tamil dan Sekolah Melayu dibenarkan beroperasi dan menggunakan tiga bahasa, iaitu bahasa Melayu, bahasa Cina dan bahasa Tamil serta bahasa Kebangsaan juga diadakan
  • Sekolah-sekolah aliran jenis kebangsaan (Sekolah Inggeris) dikekalkan.
  • Sekolah-sekolah vokasional terus dikembangkan untuk menampung keperluan tenaga pekerja mahir yang diperlukan untuk pembangunan negara Persekutuan Tanah Melayu / Malaysia.


Ini merupakan gambar-gambar perang dunia II





Soalan

Apakah tujuan kewujudan Laporan Fenn-Wu dan Laporan Barnes?

No comments:

Post a Comment