Saturday, August 22, 2015

Pendidikan di Tanah Melayu

             Pendidikan vernakular merupakan sistem pendidikan yang menggunakan bahasa ibunda kaum masing-masing sebagai bahasa pengantar. Ciri-ciri umum pendidikan ialah:
  • berorientasikan kaum
  • buku teks dan guru dibawa dari negara asal
  • menggunakan pengantar bahasa ibunda
  • kurikulum yang digunakan adalah mengikut keperluan kaum masing-masing

            Terdapat banyak persamaan pendidikan vernakular Cina dan Tamil di Tanah Melayu semasa penjajahan British iaitu kos pendidikan dibiayai oleh pengusaha (Cina: taukeh lombong ,Tamil: pengusaha ladang), menggunakan dialek sebagai bahasa pengantar dan guru, buku serta sukatan pelajaran dibawa dan berasaskan di negara asal.

            Pada pendapat saya, pendidikan vernakular tidak dapat memupuk perpaduan di Tanah Melayu kerana pendidikan vernakular berorentasikan kaum masing-masing. Selain itu, murid yang pelbagai kaum telah dipisahkan dan tidak menggunakan sukatan pelajaran sama. Di samping itu, kurikulum yang digunakan adalah mengikut keperluan kaum masing-masing dan pendidikan ini tidak dilaksanakan hingga ke peringkat tinggi

            Untuk memupuk perpaduan kaum di Tanah Melayu melalui sistem pendidikan, rakyat harus menggunakan menggunakan sukatan pelajaran yang sama dan menggunakan bahasa Melayu iaitu bahasa rasmi sebagai bahasa pengantar. Pada masa yang sama, semua kaum harus menglibat dalam aktiviti kokurikulum dan mewujudkan sekolah kebangsaan.

            Selepas negara mencapai kemerdekaan, usaha yang dilakukan oleh kerajaan kita untuk memperkasakan sistem pendidikan ialah menggunakan pengantar yang bersama, menyediakan peluang pendidikan ke pusat pengajian tinggi, melengkapkan prasarana pendidikan serta melengapkan sekolah degan kemudaha ICT.

No comments:

Post a Comment