Saturday, August 15, 2015

Latar Belakang Pendidikan Cina di Malaysia V

          Pada 1954, kerajaan British telah mencadangkan bahawa hanya pelajar yang cukup usia wajib belajar di sekolah kebangsaan melalui Akta Pendidikan 1954. Walaubagaimanapun, cadangan tersebut telah mendapat tentangan yang hebat daripada kaum Cina. Oleh hal yang demikian, wakil dari pihak sekolah Cina di Semenanjung Malaya telah mengadakan mesyuarat dengan wakil Malayan Chinese Association (MCA) untuk membincangkan hal-hal yang berkenaan. Keputusan perbincangan mesyuarat ini ialah Persekutuan Lembaga Pengurus Persatuan Sekolah Cina di Malaya (Dong Zong) telah ditubuhkan pada 22 Ogos 1954 secara rasmi. Tujuan penubuhan persekutuan ini adalah untuk menasihat penjajah kita, kerajaan British untuk menerima bahasa Cina, bahasa Tamil, bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi, serta memelihara hak budaya, pendidikan dan bahasa kaum Cina di Malaya

APA ITU MCA?

Logo MCA

- parti politik yang ditubuhkan pada 1950
sekarang dikenali sebagai "Malaysian Chinese Association" atau "Persatuan Cina Malaysia"
-Tujuan: menyatupadukan usaha dan memelihara hak masyarakat Cina di Malaysia
-terdapat tujuh ratus ribu anggota MCA pada masa kini di Malaysia


APA ITU DONG ZONG?
Logo dong zong


- dikenali sebagai Persekutuan Lembaga Pengurus Persatuan Sekolah Cina
- dianggap satu persekutuan yang terutama demi memelihara serta memperkembangkan pendidikan bahasa Cina di seluruh Malaysia
- bertanggungjawab menjalankan tugas hal ehwal Jawatankuasa Sekolah Menengah Persendirian Cina sejak 1973


          Apabila Kerajaan Perikatan mengambil alih kuasa pemerintahan di Malaya pada 1955, pada tahun seterusnya iaitu 1956, Laporan Razak telah diumumkan. Laporan Razak telah memberikan cadangan bahawa dalam 10 jenis, 2 jenis persekolahan peringkat rendah akan diwujudkan iaitu sekolah yang menggunakan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar dan sekolah yang menggunakan bahasa Inggeris, Cina atau Tamil sebagai bahasa pengantar. 


*****Laporan Razak*****

- cadangan untuk membentuk Persekutuan Tanah Melayu
- Nama laporan ini diambil sempena daripada nama Menteri Pelajaran iaitu Tun Abdul Razak
- matlamat beliau adalah untuk membentuk semula sistem pendidikan di Malaya
Menteri Pelajaran pada masa itu = Tun Abdul Razak

Tugasan Jawatankuasa
> membentuk satu sistem pendidikan kebangsaan yang bersesuaian dengan aspirasi menyatupadukan penduduk berbilang bangsa
> menjadi bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan
> menjaga perkembangan bahasa dan kebudayaan kaum lain
> mengkaji Ordinan Pelajaran 1952 dan membuat pindaan yang perlu

Cadangan Laporan Razak
- semua sekolah di tanah air mempunyai sukatan yang sama
- bahasa Melayu dijadikan bahasa kebangsaan dan menjadi bahasa pengantar utama
- bahasa Inggeris dan bahasa Melayu diwajibkan bagi sekolah rendah dan sekolah menengah
- Bagi sekolah jenis kebangsaan, bahasa Inggeris, Cina, Tamil menjadi bahasa pengantar
- Sekolah-sekolah rendah ditukar kepada sekolah kebangsaan dan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar utama
- Penubuhan satu jenis sekolah sahaja yang terbuka kepada semua kaum
- Guru-guru sekolah kebangsaan dan sekolah menengah adalah berkelayakan
- semua guru diletakkan di bawah satu perkhidmatan profesional dan Jemaah Nazir Persekutuan ditubuhkan
- Sistem pendidikan sekolah menengah adalah Sekolah Menengah Rendah (SMR), Sekolah Menengah Atas (SMA) dan Pra Universiti.


Soalan

Pada pendapat anda, adakah MCA dan DONGZHONG memainkan peranan yang penting dalam menasihati kerajaan untuk menerima pendidikan Cina?

No comments:

Post a Comment