Thursday, August 6, 2015

Latar Belakang Pendidikan Cina Di Malaysia II

Pada 1917, kempen menggunakan bahasa Cina moden(Baihua/白话) telah dianjurkan di negara China. Oleh hal yang demikian, sekolah Cina di Malaya juga dipengaruhi dan menggantian dialek Cia dengan ahasa kebangsaan negara China sebagai penghantar pengajaran. Perubahan ini telah menyebabkan perkembangan sekolah Cina di Malaya. Jumlah sekolah Cina di Semenanjung Malaysia pada 1918 telah mencapai angka tiga ratus lebih.

Pada masa itu, jelaslah sistem pendidikan, bahasa penghantar dan objektif pendidikan sekolah Cina di di Malaya berasaskan sistem pendidikan negara China. Kerajaan British pada ketika itu telah menjalankan dasar Laissez faire (biarkan) terhadap situasi ini, iaitu tidak bercampur tangan dalam hal pendidikan orang- orang Cina.


Contoh gambar sekolah cina pada masa itu




Sehinggalah tahun 1920, kerajaan British sebagai penjajah mula mengawal pendidkan Cina melalui Ordinan Pendaftaran Sekolah Cina dengan menrekodkan semua nama pengajar dan mula mengarah pegawai- pegawai British untuk mengawasi segala aktiviti yang dijalankan di sekolah- sekolah Cina. Hal ini kerana, kerajaan British berasa bimbang jika sekolah Cina dipergunakan oleh pihak lain untuk ideologi politik, memandangkan terdapat sesetengah guru dan pelajar yang beria- ria dengan ideologi politik Cina. British menggangap masyarakat Cina yang memegang keupayaan ideologi politik China mungkin menimbulkan masalah pada masa depan.Walaubagaimanapun, tindakan ini telah menimbul ketidakpuashati kaum Cina. tetapi British tetap meneruskan kawalan mereka.

Menurut laporan Jawatankuasa Tinggi Pendidikan 1937, jumlah pelaajar Cina yang bercecah 86289 merupakan dua kali ganda pelajar yang terdapat di sekolah Inggeris. Pada zaman Jepun, pendidikan Cina terbantut akibat peperangan.

Jumlah pelajar dan sekolah di Semenanjung Malaysia sebelum dan selepas penjajahan Jepun pada tahun 1950-an







No comments:

Post a Comment